Zawód: trener personalnyZespół, 10 sierpnia 2016

Trener personalny to jeden z najchętniej wybieranych zawodów wśród młodych ludzi. Nic dziwnego – popularność aktywności fizycznej cały czas rośnie, a wraz z nią zwiększa się popyt na usługi trenerskie. Praca trenera personalnego może być też całkiem dochodowa, a wysokie stawki za godzinę osiąga się stosunkowo szybko. Rynek fitness zmienia się jednak bardzo dynamicznie, a wraz z nim ewoluuje m.in. charakter pracy trenera. Jakie są blaski i cienie pracy trenera personalnego? Jak zarobić więcej? Czy specjalizacja trenera personalnego ma sens? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi na te i inne pytania.

ZMIANA ROLI TRENERA PERSONALNEGO

Do podstawowych zadań trenera personalnego należą m.in.: prowadzenie sesji treningowych, czuwanie nad poprawną techniką wykonywania ćwiczeń, rozpisywanie planów treningowych, motywowanie itd. Na dłuższą metę może to jednak nie wystarczyć, bo klienci zwykle oczekują czegoś więcej. W tekście 11 zadań trenera personalnego pisaliśmy o tym, że trener powinien dodatkowo budować przyjazną atmosferę, dawać dobry przykład czy słuchać i obserwować swojego podopiecznego. Możemy pójść jeszcze dalej: trener często jest postrzegany jako przyjaciel, psycholog, a nawet lekarz pierwszego kontaktu. To dobra TrenerPersonalnywiadomość, bo stereotyp trenera „koksa” czy „sterydziarza” upada, dzięki czemu coraz więcej osób przekonuje się do tej usługi. To jednak również wyzwanie dla samych trenerów – muszą być bardzo elastyczni i otwarci na różne potrzeby klientów.

FREELANCING CZY STAŁE ZATRUDNIENIE?

Jedną z najważniejszych decyzji, którą musi podjąć trener personalny, jest wybór modelu zatrudnienia. Na największe zarobki mogą liczyć oczywiście freelancerzy, czyli osoby, które nie mają stałego zatrudnienia i posiadają własną działalność. Takie rozwiązanie sprawia, że zdecydowana większość kwoty, którą płaci klient, trafia na konto trenera. To szansa na maksymalizację zysków, ale również wielkie wyzwanie – trener działający na własny rachunek, musi samodzielnie pozyskiwać klientów i zajmować się kwestiami formalnymi związanymi z prowadzeniem własnej działalności.

Problematyczne może być również znalezienie przestrzeni do ćwiczeń, chociaż trenerzy całkiem nieźle sobie z tą kwestią radzą – możliwe jest rozliczenie z klubami fitness na tzw. ryczałt (trener płaci stałą miesięczną kwotę za możliwość prowadzenia treningów). Innym rozwiązaniem jest wybór klubu, w którym nie są pobierane dodatkowe opłaty za prowadzenie treningów, płaci się jedynie miesięczną składkę za karnet. Takie rozwiązanie stosują m.in. sieci low-cost, takie jak CityFit czy McFit.

Niektórzy nie wyobrażają sobie również innego modelu niż freelancing głównie ze względu na wolność i samodzielność. Czy stałe zatrudnienie w klubie fitness jest zatem bezwzględnie niekorzystne? Niekoniecznie. Praca na stałe może dać trenerowi niezbędną stabilność finansową i pomóc mu pozyskać pierwszych klientów, co jest kluczowe na początku jego kariery zawodowej. To także doświadczenie, które z pewnością zaprocentuje w przyszłości. W końcu dobry pracownik ma dla pracodawcy wielką wartość, a możliwość negocjowania lepszych warunków będzie wzrastać z biegiem czasu, tak jak w każdej innej pracy.

ILE ZARABIA TRENER PERSONALNY?

O zarobkach trenerów personalnych można przeczytać m.in. w magazynie Forbes. Dziennikarze tego prestiżowego pisma podają, że miesięczne wpływy trenera mogą sięgać nawet 30 000 zł. Takie kwoty zarabiają jednak jedynie najlepsi i najbardziej rozchwytywani trenerzy. O zarobkach pisał również Tomek Mączka na swoim blogu Sekrety Trenera. Zgodnie z jego doświadczeniami, efektywna stawka za 1 trening to między 30 a 150 zł za godzinę, a najczęściej między 80 a 140 zł. Przy stawce 80 zł za trening i 25 treningach w tygodniu, średni miesięczny wpływ trenera-freelancera to 8000 zł. Od tej kwoty trzeba jednak zapłacić podatek dochodowy, a prowadzenie działalności czy możliwość prowadzenia treningów w klubie również wiąże się z kosztami. Jakie działania musi podjąć trener personalny, żeby zarabiać więcej?

1.  Budowanie marki osobistej

Obecnie, jednym z najważniejszych wyzwań, które stoją przed trenerem personalnym, jest budowanie własnego wizerunku. Już dawno minęły czasy, kiedy człowiek szedł na siłownię marki Siłownia i kupował usługę od anonimowego trenera. Sprzedając usługę trenerską, tak naprawdę tworzy się swoją własną markę osobistą. Jednym z najpopularniejszych sposobów na budowanie swojego wizerunku jest aktywność w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Snapchat czy Instagram. Ci, którzy nie szukają rozgłosu i wolą żeby o ich profesjonalizmie świadczyła ciężka i konsekwentna praca, a nie informacje udostępniane w internecie, potrzebują zwykle trochę więcej cierpliwości. Przeważnie mogą jednak liczyć na siłę rekomendacji, a dobrym pomysłem jest np. udzielanie się jako ekspert w mediach branżowych.

Trenerzy, którzy są rozpoznawalni w branży, szanowani przez tzw. środowisko i często polecani drogą pantoflową, są bardzo cennymi pracownikami dla swoich klubów fitness. Zdarza się przecież, że nawet kluby z niezbyt dobrym wyposażeniem, mają świetnych trenerów, którzy przyciągają klientów. To tylko świadczy o tym, że najważniejszym zasobem klubu fitness są ludzie. Starannie dopracowana marka osobista trenera może sprawić, że nie tylko klienci indywidualni, ale i pracodawcy będą ustawiać się do niego w kolejkach.

2.  Aktywna sprzedaż i budowanie relacjiPraca-trener-personalny

Stosunkowo wysokie stawki godzinowe przyciągają do pracy w charakterze trenera kolejnych chętnych. Coraz większa konkurencja sprawia, że aby zwiększać zyski, nie wystarczy być dobrym fachowcem w swojej dziedzinie. Jeśli trener personalny nie jest w stanie skutecznie przekonać do swoich usług potencjalnych klientów, na pewno nie będzie zarabiać więcej. Prędzej zacznie tracić podopiecznych na rzecz innych trenerów, którzy charakteryzują się większą charyzmą czy umiejętnością do pozyskiwania klientów. Nie bez znaczenia jest również kwestia tworzenia relacji i utrzymywania ich. Trener personalny jest usługodawcą, podobnie jak na przykład fryzjer, dentysta czy kosmetyczka. Nawet jeśli klient jest zadowolony z samej usługi, ale z jakiegoś powodu nie lubi usługodawcy personalnie, będzie dużo bardziej skłonny do zmiany. Jeśli jednak nawiąże się między nimi nić porozumienia, usługa będzie miała dodatkową wartość, którą ciężko będzie znaleźć gdzie indziej. Aby pomóc trenerom w pozyskiwaniu nowych klientów i utrzymywaniu z nimi relacji, uruchomiliśmy szkolenie „Sprzedaż treningów personalnych” w ramach Technogym Academy. Szkolenie poprowadzi doświadczony trener personalny, a obecnie manager klubu CityFit Targówek, Michał Kowalski.

3.  Ciągłe dążenie do perfekcji

Gdy spojrzymy w przeszłość i zastanowimy się nad tym, jak jeszcze kilka-kilkanaście lat temu postrzegani byli trenerzy personalni, widzimy bardzo dużą zmianę na lepsze. Większość osób kojarzyła trening personalny jako typowy trening kulturystyczny, nastawiony tylko na budowanie masy mięśniowej. Ten rodzaj aktywności nadal ma swoich amatorów również wśród trenerów i nie ma w tym nic złego, ale wiele osób oczekuje innych rezultatów. Możliwość spełnienia tych oczekiwań jest ściśle związana ze specjalizacją, o czym piszemy w dalszej części tekstu.

Duża liczba szkoleń i ekspertów, którzy chcą się dzielić swoją wiedzą w różnych dziedzinach otwiera trenerom różne możliwości. Zdobycie dobrego wykształcenia jest obecnie łatwiejsze niż kiedyś, ale nawet jeśli trener posiada już dużą wiedzę, nie powinien z tego powodu spoczywać na laurach. Praca trenera jest jedną z tych, które wymagają stałego kształcenia, czytania fachowych pism i publikacji oraz uczęszczania na szkolenia. Jako że zawód trenera personalnego jest w Polsce stosunkowo młody (a już na pewno nowością jest jego ogromna skala), przeciętny stan wiedzy wśród tej grupy zawodowej nadal nie jest idealny. Z tego powodu warto inwestować w siebie i poprawiać swoją wiedzę i umiejętności.

4.  Wybieranie wartościowych szkoleń

Kolejnym zagrożeniem, na które należy zwrócić uwagę, są szkolenia, które nie mają praktycznie żadnej wartości merytorycznej. Z powodu deregulacji, tytuł trenera personalnego może obecnie posiadać właściwie każdy. Wystarczy poświęcić krótką chwilę na znalezienie weekendowego kursu online, aby od poniedziałku nosić dumne miano trenera personalnego. Ryzyko trafienia na kiepskiego trenera jest wysokie, ale tworzy to szansę lepszego zarobku dla dobrych trenerów, którzy mogą dzięki temu dyktować wyższe ceny. Aby mieć gwarancję, że szkolenie jest warte swojej ceny, najlepiej dowiedzieć się więcej o prowadzących oraz o organizatorze kursu. Dobrym źródłem tej wiedzy są m.in.: strona internetowa organizatora, fora specjalistyczne, grupy dyskusyjne czy zakładka z ocenami organizatora kursu na Facebooku. Czasami opłaca się również porozmawiać osobiście z uczestnikami poprzednich edycji lub organizatorami szkoleń. Gdzie ich spotkać? Na przykład podczas dużych wydarzeń targowych lub konwencji fitness. Duże znaczenie ma też to, czy dana szkoła trenerska prowadzi szkolenia zgodne z międzynarodowymi standardami. W przypadku kursu Technogym Personal Trainer, Technogym Academy jako pierwsza szkoła w Polsce spełniła wytyczne organizacji EREPS, dzięki czemu uczestnicy mają pewność, że podczas kursu otrzymają sprawdzoną wiedzę.

5.  Specjalizacja trenera personalnego

Duże zainteresowanie treningami personalnymi to również ogromna szansa dla tych, którzy specjalizują się w jego konkretnym obszarze. Podobnie jak prawnicy, którzy ukierunkowują się np. na prawo podatkowe czy gospodarcze, trenerzy powinni wybrać jeden główny i maksymalnie dwa poboczne obszary specjalizacji. Dzięki temu są w stanie lepiej zaplanować swoją karierę, nakierunkować się na cel i konsekwentnie do niego dążyć. W końcu trener personalny nie prowadzi już identycznych sesji z każdym klientem, oczekuje się od niego elastyczności i otwartości na nowe potrzeby.

Przykładowo, jednym z bardziej zauważalnych trendów społecznych w Polsce jest weganizm. O ile powstawanie wegańskich restauracji nikogo już nie dziwi, o tyle takie produkty, jak wegańskie buty czy wegański sklep mięsny nadal potrafią zaskoczyć. Dzięki temu widać, że można tworzyć produkt lub usługę skierowaną do dosyć wąskiej grupy odbiorców, a pojawienie się „wegańskich trenerów” to tylko kwestia czasu.Zawod-trener-personalny

Warto również pamiętać o tym, że od wybranej specjalizacji zależy w dużym stopniu późniejsze zatrudnienie przez kluby. Przykładowo, trener specjalizujący się w treningu kobiet w ciąży, łatwiej znajdzie pracę w klubie tylko dla kobiet lub w klubie zlokalizowanym niedaleko nowego osiedla dla rodzin z dziećmi. W taki sposób można przeanalizować każdy klub fitness, co w połączeniu z obserwowaniem trendów może zainspirować do odkrycia nowego segmentu rynku. Jak wiadomo, znalezienie niszy i wykorzystanie jej jest zwykle bardzo korzystne finansowo.

6.  Brak obawy przed przekazywaniem wiedzy

Jedną z pułapek, na które musi uważać trener personalny, jest obawa przed przekazywaniem innym swojej wiedzy. W końcu to właśnie wiedza jest elementem, który pozwala mu zarobić, dlatego niektórzy mają opory przed tym, żeby się nią dzielić. Warto jednak zdać sobie sprawę, że ludzie w większości nie przychodzą na treningi po to, żeby „wyciągnąć” od trenera jak najwięcej informacji, które później wykorzystają w swoich osobistych celach. W dzisiejszych czasach właściwie wszystkiego można się dowiedzieć z internetu. Jedyne czego potrzeba, to motywacja, poświęcony czas i umiejętność wyszukiwania informacji. Zwłaszcza pierwsze dwa czynniki stanowią duży problem dla wielu osób, które właśnie dlatego kierują się do trenera personalnego. Z drugiej strony, nawet jeśli klient posiada stosunkowo dużą wiedzę na temat treningów, być może potrzebuje osoby, która skontroluje jego technikę przy dużych ciężarach lub zmotywuje do przesuwania granic swoich możliwości jeszcze dalej. Nawet najlepsi potrzebują też czasami spojrzenia z boku i dobrej rady. W żadnym z tych przypadków, trener nie powinien mieć oporów przed przekazywaniem swojej wiedzy. W końcu jeśli rzeczywiście jest ekspertem, kilka przekazanych informacji nie sprawi, że inni będą mieli doświadczenie, podejście do klienta czy inną z cech, które decydują o jego sukcesie.

Jesteś trenerem? Masz inne zdanie czy zgadzasz się z nami w 100%? A może uważasz, że warto coś dodać do naszego tekstu? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzu, na pewno odpowiemy!

 

  • My zgadzamy się w 100 %. Trener personalny to głównie osoba która daje ludziom motywacje, siłę i chęć do działania. Trener to osoba która nie ocenia klienta a chce mu pomóc. Nie ma obawy by przekazać wiedzę, bo przecież ta wiedza jest konieczna ale klient jeśli nauczy się wszystkiego nadal będzie potrzebował motywacji i wsparcia do dalszej pracy. Pozdrawiamy!

  • Clarke

    Pokój, miłosierdzie i błogosławieństwo Boga na ciebie i twoją rodzinę

    Jestem Pan John Clarke, legalny i renomowany kredytodawca, pożyczający pieniądze osobom potrzebującym pomocy finansowej, udzielają pożyczek osobom, które mają złe kredyty lub potrzebują pieniędzy do płacenia rachunków, inwestowania w biznesie, czy szukasz pożyczki? Nie musisz się martwić, ponieważ jesteś we właściwym miejscu i nie oferuję pożyczek z niską stopą procentową w wysokości 2%, więc jeśli potrzebujesz pożyczki, chcę, żebyś po prostu skontaktował się ze mną za pomocą tego adresu e-mail: nkf500 @ gmail. Com