Klub fitness dla kobiet. 4 wskazówki, jak przyciągnąć kobiety na siłownię

2016-01-13

Bardzo wiele kobiet chciałoby zacząć ćwiczyć, ale nie może znaleźć odpowiedniego miejsca do treningu. Czy klub fitness dla kobiet to dobre rozwiązanie? Czy warto tworzyć zajęcia dedykowane tylko kobietom? Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na te pytania, ale na pewno warto się nad nimi zastanowić. Poniżej prezentujemy 4 wskazówki, jak przyciągnąć kobiety do klubu fitness. Możesz poszukać w nich inspiracji lub rozwinąć którąś z naszych myśli i stworzyć miejsce przyjazne aktywnym paniom.

1. Zajęcia fitness tylko dla kobiet

Masz już swój klub fitness i nie chcesz rezygnować z męskiej grupy klientów? Zastanów się nad zajęciami, które będą kierowane tylko do pań. Mogą to być na przykład zajęcia typu cross training intro, których uczestniczki będą się uczyć prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń i przygotowywać do coraz większego wysiłku. Pamiętaj, że nie każda kobieta idzie na siłownię tylko dlatego, że chce budować mięśnie czy gubić kilogramy. Kobiety potrzebują tego, by poczuć się dobrze we własnym ciele, chcą tryskać pozytywną energią, oderwać się od codzienności i zrelaksować. Z tego względu, zwłaszcza na początku, dużo łatwiej będzie im przebywać w towarzystwie osób o podobnych umiejętnościach i ze zbliżonymi celami. Wiele z nich na pewno pokocha treningi na siłowni i po pewnym czasie nikogo nie będzie dziwił ich widok na urządzeniach siłowych czy w strefie wolnych ciężarów.

Kolejnym rozwiązaniem, które może znacznie poprawić sprzedaż treningów personalnych w klubie jest stworzenie dedykowanej oferty treningów personalnych dla kobiet. Na pewno warto zastanowić się nad stworzeniem pakietów treningowych, które pozwolą każdej pani sprawdzić, czy trening personalny to coś, co rzeczywiście może ją przekonać do regularnych wizyt na siłowni. Innym pomysłem może być np. akcja „women’s week” czy „women’s month”, podczas których kobiety będą mogły okresowo korzystać z usług w Twoim klubie w cenie niższej niż regularna. Oczywiście tego typu akcję można rozbudować o różne wydarzenia towarzyszące – treningi specjalne, spotkania z gwiazdami, możliwość skorzystania z usług masażysty czy kosmetyczki w pakiecie z treningiem. Ciekawą akcję „Sylwestrowe odliczanie” przeprowadziła pod koniec zeszłego roku Akademia Fitness z Raciborza. Akcja rozpoczęła się we wrześniu i trwała 14 tygodni, a jej głównym celem było założenie mniejszego rozmiaru sylwestrowej kreacji. Wydarzenia tego typu najwyraźniej spełniają swoją rolę, ponieważ od stycznia w Akademii Fitness ruszyła druga edycja akcji „Postanowienia noworoczne”, w której nagrodą główną jest trzymiesięczny karnet.

2. Grupa docelowa klubu fitness a wystrój

Jeśli z Twoich analiz wynika, że najlepszym rozwiązaniem będzie stworzenie klubu fitness tylko dla kobiet, masz do przemyślenia jeszcze kilka ważnych kwestii. Pamiętaj, że ustalenie grupy docelowej nie polega tylko i wyłącznie na określeniu płci. W tym konkretnym przypadku, nie będzie to jedynie informacja o tym, że tworzysz miejsce dla kobiet. Grupa docelowa musi mówić o tym, dla JAKICH kobiet to robisz. Przecież obiekt dla kobiet sukcesu dysponujących dużymi pieniędzmi będzie wyglądał zupełnie inaczej, niż klub dla studentek. Kwestia doboru grupy docelowej będzie wpływała na składowe funkcjonowania klubu fitness, takie jak: usługi dodatkowe (masaż, spa, sauna itd.), lokalizacja, cena karnetu i wiele innych. W przypadku klubu fitness dla kobiet, kluczowe znaczenie ma jego wystrój. Dobrym przykładem jest tutaj szczeciński Bloom, który postawił na kolor różowy, obejmujący recepcję, podłogi, a nawet… numery urządzeń. Jak wiadomo, różowy to kolor, który większości osób kojarzy się z kobietami. Jest to zatem wyraźny sygnał ze strony klubu, że to właśnie panie są w nim mile widziane. Dzięki temu już na wstępie udaje się odrzucić podstawowy stereotyp dotyczący siłowni – że to miejsce przede wszystkim dla mężczyzn. Ekstremalnym przykładem wykorzystania różowego koloru w wystroju jest amerykańska siłownia Pink Iron Gym, w której trenuje sama Paris Hilton.

3. Pomysł na klub fitness dla kobiet

Bardzo ciekawym przykładem klubu fitness dla kobiet jest warszawski Ladies Gym. W tym klubie skupiono się tylko i wyłącznie na płci pięknej i postarano się o to, by klientki zapomniały o wymówkach, które powstrzymywały je od chodzenia na zajęcia. Wśród powodów, które najczęściej powstrzymują panie od pójścia na siłownię wymienia się m.in.: zbyt mało czasu na trening, strach przed treningiem wśród „napakowanych” mężczyzn, niechęć do nadmiernego rozbudowania masy mięśniowej, mało przyjazną atmosferę czy też brak oferty dopasowanej do ich potrzeb. Dzięki swojej koncepcji treningowej klub Ladies Gym sprawił, że powyższe wątpliwości stały się nieaktualne. Duże znaczenie miał w tym przypadku odpowiednio dopasowany sprzęt treningowy – Technogym Easy Line. Jest to zestaw urządzeń, który pozwala przeprowadzić trening obwodowy i w zaledwie 30 minut aktywować wszystkie najważniejsze grupy mięśniowe. Ze względu na to, że obciążenie zależy od wagi ciała osoby trenującej, trening na Easy Line nigdy nie jest nadmiernie intensywny i doskonale nadaje się dla osób gorzej wyćwiczonych oraz starszych.

Jak widać, dobry pomysł na klub fitness dla kobiet i odpowiedni dobór wyposażenia, pomaga trafić do osób o bardzo różnych zainteresowaniach i potrzebach. Jeśli w Twoim klubie w ciągu dnia nie ma zbyt dużego ruchu, zastanów się, jakie zajęcia można uruchomić w godzinach 10-16. Być może zajęcia o niskiej intensywności dla emerytek lub trening dla kobiet w ciąży (lub zaraz po niej) będzie dobrym pomysłem. Jeśli wiesz, że w okolicy brakuje zajęć CrossFit, może czas otworzyć pierwszy w Polsce box tylko dla kobiet?

4. Jak promować klub fitness – co jest ważne dla kobiety?

Czasy się zmieniły. Klub fitness nie jest już miejscem przeznaczonym tylko dla mężczyzn, co powoduje, że sposób komunikacji marketingowej powinien być zupełnie inny, niż jeszcze kilka lat temu. Niestety, większość menedżerów o tym zapomina i nadal kieruje swoje komunikaty w stronę mężczyzn. Widzisz w tym swoją szansę? Bardzo słusznie, w końcu kobiety mają udział w aż 80% decyzji zakupowych. Jakie są różnice między kobietą a mężczyzną w procesie decyzyjnym?

  • Mężczyzna podczas prezentacji oferty zwraca największą uwagę na cenę,
  • dla kobiety ważniejszy jest charakter osoby, która ją przedstawia.
  • Mężczyzna używa do analizowania informacji filtrów racjonalnych lub filtrów emocjonalnych,
  • kobieta używa filtrów racjonalnych i emocjonalnych jednocześnie – nawet w komunikat czysto merytoryczny warto wpleść pierwiastek emocjonalny.
  • Kobieta oczekuje autentyczności, momentalnie wyłapuje nieszczery przekaz i jest bardziej skora do tego, żeby przekazywać swoje obiekcje kolejnym osobom.

Zwróć na to uwagę podczas tworzenia kolejnych komunikatów i stwórz oddzielne kampanie kierowane do każdej płci. Warto wykorzystać do tego media społecznościowe, które dają możliwości precyzyjnego targetowania komunikatów. Inne narzędzia marketingowe, które możesz wykorzystać, zostały opisane w tym artykule.

Jakie są Twoje doświadczenia związane z kobietami w klubach fitness? Czy masz swoje sposoby na to, żeby przyciągnąć je do swojego klubu? Koniecznie podziel się z nami komentarzem na ten temat!