5 narzędzi marketingowych dla Twojego klubu fitness

2015-09-23

Jakie narzędzia marketingowe powinien wybrać klub fitness? Czy warto prowadzić bloga? Czy marketing na Facebooku się sprawdza? Oto subiektywny przegląd narzędzi marketingowych dedykowanych klubom fitness.

Stało się. Wreszcie otwierasz swój klub fitness. Przygotowałeś przestrzeń, kupiłeś sprzęt, zatrudniłeś ludzi, opracowałeś strategię cenową. Teraz musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: jak chcę promować swój klub, aby skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów? Jakie narzędzia marketingowe chcę wykorzystać? Czy muszę być wszędzie?

Oczywiście nie musisz i nie możesz być wszędzie. Każdy klub powinien wybrać narzędzia, które będą odpowiednie dla danej miejscowości, charakteru działalności czy strategii cenowej. W ten sposób masz szansę komunikować się efektywnie (nie tracić czasu na mało wartościowe kanały) i docierać do adekwatnej grupy docelowej.

Nasze propozycje narzędzi marketingowych wynikają z rozmów, doświadczeń i obserwacji polskich klubów fitness. Mają one stanowić inspirację do działania, a nie gotowy sposób na sukces. Ostateczny wybór zależy jak zwykle od Ciebie.

1. Klub fitness na Facebooku

Facebook to obecnie najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie, z którego korzysta 1,5 mld użytkowników na całym świecie, z czego około 13 mln w Polsce. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm inwestuje swój czas i pieniądze w obecność na Facebooku.

Dlaczego to dobre miejsce również dla klubów fitness? Facebook daje ogromne możliwości budowania zaangażowanej społeczności, której kluby fitness niewątpliwie potrzebują. Za pomocą wartościowych i oryginalnych treści, klub jest w stanie dużo skuteczniej przyciągnąć do siebie klientów, niż poza pomocą standardowych form reklamy. Jeśli już zdecydujemy się być na Facebooku, warto zastanowić się, o czym i jak chcemy mówić. Czy muszą to być tylko aktualności z życia klubu lub promocje? Oczywiście nie. Pojawiając się w social media, musimy mieć konkretny pomysł na wartościowe treści, które zaangażują naszych fanów.

Ponadto Facebook daje ogromne i bardzo precyzyjne możliwości docierania do potencjalnych odbiorców. Przykładowo, poza pomocą Facebook Ads możemy dotrzeć do klientów zamieszkujących konkretne miasto, a nawet dzielnicę. Możemy również wykorzystać naszą bazę mailingową, aby znaleźć te osoby na Facebooku i jeszcze raz zachęcić ich do odwiedzin klubu. Wreszcie, możemy przekierowywać potencjalnych klientów na naszą stronę i sprawdzać, ile osób zostawiło nam swoje dane kontaktowe. O tych możliwościach, a także pomysłach na komunikację z fanami, będziemy szczegółowo mówić w kolejnych tekstach poświęconych Facebookowi.

2. E-mail marketing klubu fitness

Stary, dobry e-mail marketing. Jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych, które z powodzeniem wykorzystują firmy z różnych branż. Efekty sprzedażowe dobrze działającego e-mail marketingu potrafią być zaskakujące (szczególnie w przypadku produktów o charakterze e-commerce), jednak warto pamiętać też o szerszym działaniu tego narzędzia, czyli utrzymywaniu kontaktu i budowaniu relacji z klientami.

To przede wszystkim do tego celu powinieneś wykorzystać e-mail marketing w Twoim klubie fitness. Oczywiście możesz od czasu do czasu wysłać swoim potencjalnym czy obecnym klientom jakąś ofertę specjalną, musisz jednak pamiętać, że nachalność w e-mail marketingu zdecydowanie nie służy i w najgorszym wypadku może doprowadzić do skurczenia się Twojej bazy mailingowej.

Jeśli będziesz dobierać treści w taki sposób, aby były one wartościowe dla odbiorców, a nie tylko realizowały Twoje cele sprzedażowe, zyskasz lojalnych i chętnie czytających Twoje newslettery subskrybentów. Oprócz treści związanych z klubem (np. zapraszanie na wydarzenia, zachęcanie do zapisu na zajęcia czy treningi personalne), możesz dostarczać swoim odbiorcom ciekawe treści, takie jak np. linki do artykułów (własnych na blogu lub zewnętrznych), infografiki czy propozycje treningów. O przykładach takich treści oraz o tym, jak tworzyć i wysyłać skuteczne newslettery, będziemy jeszcze nieraz pisać na łamach naszego bloga.

3. Blog klubu fitness

Blog to doskonałe narzędzie komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami, pod warunkiem, że będzie tworzyć dla nich realną wartość. Przed uruchomieniem bloga, musimy zastanowić się, o czym i w jaki sposób chcemy pisać. Nie powinniśmy się ograniczać do publikowania tylko aktualności z życia klubu. Klubowiczów z pewnością bardziej przyciągną takie tematy jak porady dotyczące ćwiczeń, diety czy zdrowego stylu życia. Nie musimy pisać dużo, spokojnie wystarczy jeden wartościowy wpis tygodniowo. Artykuły mogą pisać trenerzy, fizjoterapeuci, dietetycy czy menedżer klubu – każda osoba może podzielić się wiedzą z tematu, w którym się specjalizuje. Nie musimy od razu zatrudniać marketingowca, który to zrobi. Jeśli starczy nam czasu, warto również pomyśleć o uruchomieniu vloga (video bloga), na którym będziemy publikować np. filmiki instruktażowe, relacje z wydarzeńczy wypowiedzi pracowników.

Jakie korzyści dla klubu fitness wynikają z prowadzenia bloga? Jest ich naprawdę sporo. Przede wszystkim możemy budować pozycję eksperta – zarówno całego klubu, jak i poszczególnych członków zespołu. Jeśli będziemy tworzyć wartościowe treści, które będą interesujące dla naszych klientów, to z pewnością będziemy się im dobrze kojarzyć, a co poza tym idzie, zwiększymy szansę na ich zapis do klubu. Można więc z czystym sumieniem powiedzieć, że prowadzenie bloga to „sprzedaż przez wartości”. Treści na blogu mają również zbawienny wpływ na naszą stronę www – jeśli są dobrze napisane, korzystnie działają na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania oraz są doskonałym źródłem ruchu. Mogą również stanowić dodatkową treść do wykorzystania np. na Facebooku.

4. Klub fitness w lokalnych mediach

„Think globally, act locally” – to powiedzenie wręcz idealnie pasuje do określenia strategii, jaką powinny przyjąć kluby fitness. Klub fitness powinien „myśleć” globalnie, aby nieustannie się rozwijać, ale działać (np. prowadzić działania marketingowe) lokalnie, aby docierać do adekwatnej grupy docelowej. Oczywiście w przypadku sieci klubów fitness, które prowadzą działalność na terenie całego kraju, działanie globalne (czyli np. obecność w mediach ogólnopolskich) będzie miało większe znaczenie. Mimo wszystko, aktywności poszczególnych klubów powinny być adekwatne do regionu, w którym się znajdują, bo w ten sposób mają szansę dotrzeć do grupy docelowej, która będzie faktycznie zainteresowana ofertą. W końcu, wybierając klub fitness najczęściej kierujemy się tym, aby był on blisko naszego miejsca zamieszkania czy pracy.

Dlatego też, planując działania marketingowe, kluby fitness powinny uwzględnić przede wszystkim media lokalne: prasę, telewizję, radio, portale internetowe. To, czy mają to być media związane z danym miastem czy dzielnicą, zależy od ich istnienia w danym regionie. Oczywiście zawsze warto dowiedzieć się, jaki zasięg ma dane medium i jaki jest sposób jego dystrybucji. Wybierając odpowiednie media lokalne, klub fitness ma szansę na osiągnięcie realnego efektu sprzedażowego z prowadzonych działań.

5. Eventy w klubie fitness

Eventy czy też po prostu „wydarzenia specjalne” to narzędzie marketingowe, które może przyczynić się do zwiększonego zainteresowania klubem w lokalnej społeczności. Mogą to być zarówno eventy zorganizowane przez sam klub, we współpracy np. z centrum handlowym (jeśli klub się w nim znajduje) czy też zorganizowane przez niezależny podmiot. Eventy mogą być organizowane w klubie lub poza nim.

Organizowanie eventów w klubie to sytuacja idealna, ponieważ ściągamy potencjalnych klientów bezpośrednio w nasze progi i mamy 100% wpływ na kształt eventu. Wydarzenia w klubie zazwyczaj są związane z konkretnymi okazjami, np. urodzinami klubu, dniem matki czy innym świętem. Warto zacząć od organizacji oficjalnego otwarcia klubu i przyzwyczaić klubowiczów do częstych wydarzeń. Możesz też organizować eventy w terenie, np. typu Boot Camp, które sprzyjają luźnej atmosferze i dają szersze możliwości organizacyjne. W tzw. „sezonie ogórkowym”, możesz pomyśleć też o większym, grupowym wyjeździe, który zintegruje Twoich klubowiczów i jeszcze bardziej zbuduje przywiązanie do Twojego klubu fitness. Jako klub możesz uczestniczyć też w eventach zewnętrznych, które pozwolą Ci dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.

Jakie korzyści dla klubu fitness stwarza organizowanie eventów bądź uczestnictwo w nich? Przede wszystkim możemy spotkać się z naszymi potencjalnymi klientami „face to face”,porozmawiać z nimi i zachęcić do skorzystania z naszej oferty. Będzie to prostsze i przyjemniejsze dla obu stron niż np. rozmowa telefoniczna, a również sam efekt może być dużo bardziej zadowalający. Uczestnicząc w eventach, możemy też w prosty sposób budować świadomość marki wśród potencjalnych klientów – nie tylko poprzez ekspozycję logotypu, banerów czy stoiska, ale również dzięki ludziom, którzy tworzą klub fitness. W ten sposób pokazujemy jacy jesteśmy i dlaczego warto do nas dołączyć.

Tekst ten jest zalążkiem wiedzy dotyczącej narzędzi marketingowych, które mogą wykorzystać kluby fitness w swojej komunikacji. Każdy z powyższych aspektów będziemy się starali rozwinąć na łamach naszego bloga. Zachęcamy do śledzenia i dzielenia się z nami swoimi spostrzeżeniami.

Znasz inne narzędzia marketingowe, które mogłyby się sprawdzić w komunikacji marketingowej klubu fitness? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach.