Jak prowadzić fanpage klubu fitness na Facebooku? 5 przydatnych funkcji

2016-02-25

Już prawie każdy zdaje sobie sprawę, że warto prowadzić fanpage na Facebooku. Jak klub fitness może wykorzystać ten serwis w swoich działaniach marketingowych? Które opcje warto używać? W tekście przedstawiamy wybrane funkcje serwisu, które z pewnością okażą się przydatne w promocji klubu.

Wydarzenia na Facebooku (Events)

Organizujesz otwarcie klubu, trening z okazji Dnia Kobiet lub inny event, który ma zwiększyć zainteresowanie Twoim obiektem i zintegrować klubowiczów? Nie ma lepszego narzędzia do jego promocji niż wydarzenia na Facebooku. Uruchamiając wydarzenie, tworzymy dedykowaną przestrzeń, w ramach której możemy się komunikować tylko z osobami zainteresowanymi eventem (a przy okazji nie „zaśmiecać” głównego fanpage’a). Warto pamiętać, że założone przez nas wydarzenie powinno cały czas „żyć” – wskazane jest więc regularne dodawanie postów (np. co drugi dzień) i odpowiadanie na pytania użytkowników. Osoby, które dołączą do wydarzenia lub klikną, że są nim zainteresowane, będą otrzymywały powiadomienia o wszystkich postach, które pojawią się na tablicy wydarzenia. Otrzymają również alerty o aktywnościach znajomych i inne powiadomienia bezpośrednio od Facebooka – pod warunkiem, że nie zostaną one przez nich wyłączone w ustawieniach profilu. Dzięki stworzeniu wydarzenia mamy możliwość wyselekcjonowania osób realnie zainteresowanych naszym eventem, a dzięki powiadomieniom możemy dodatkowo przypomnieć im o nim i spróbować przekonać ich do uczestnictwa.

Najważniejsze informacje o wydarzeniach:

  • Wydarzenie możemy uruchomić z poziomu naszego fanpage’a, wybierając opcję „Utwórz wydarzenie”. Warto uzupełnić wszystkie informacje znajdujące się w formularzu, szczególnie tytuł, opis, datę wydarzenia oraz link do strony ze szczegółami (jeśli np. dodatkowo zbieramy zapisy przez stronę www).
  • Aby zwiększyć atrakcyjność wydarzenia, warto ustawić związane z nim zdjęcie w tle – rekomendowane wymiary to 1920 x 1080 px (proporcje 16:9).

 

  • Wydarzenie, podobnie jak posty na fanpage’u, możemy promować dowolną kwotą poza pomocą Facebook Ads – czasem już niewielka kwota (np. 20-50 zł) wystarczy, aby dotrzeć do osób zainteresowanych wydarzeniem. Reklama może być skierowana tylko do naszych fanów, jednak można też skierować ją do osób o konkretnych zainteresowaniach i takie rozwiązanie rekomendujemy. Przykładowo, jeśli nasze wydarzenie to spotkanie z dietetykiem, warto skierować reklamę do osób zainteresowanych takimi zagadnieniami.
  • Facebook udostępnia nam również dedykowane statystyki powiązane z eventem, np. liczbę osób, które zobaczyły link do naszego wydarzenia na Facebooku, liczbę osób, które otworzyły link z wydarzeniem i liczbę osób, które weszły w interakcję z eventem (nie tylko odpowiedziały na nie, ale też np. polubiły lub skomentowały post czy przeszły na stronę ze szczegółami). To pozwoli nam wyciągnąć wnioski na przyszłość i jeszcze skuteczniej docierać do osób zainteresowanych wydarzeniem.

 

Oferty na Facebooku (Offers)

Planujesz specjalną akcję promocyjną? Masz do zaoferowania zniżki lub inne benefity dla swoich klientów? Skonstruowanie takiej oferty to nie wszystko – informacja o niej musi jeszcze dotrzeć do odpowiednio dużego grona odbiorców. Dobrym rozwiązaniem, które pozwoli zwiększyć zasięg Twojej akcji promocyjnej, będzie narzędzie „Oferty” na Facebooku. Dzięki niemu, możemy stworzyć dedykowany post z ofertą, w którym pokażemy, co i na jakich zasadach mamy do zaoferowania. Taka forma będzie nie tylko bardziej przejrzysta w przekazie niż zwykły post, ale również ma szansę się wyróżnić spośród wielu treści dostępnych na Facebooku.

Co warto wiedzieć o ofertach na Facebooku?

  • Tworzymy je z poziomu naszego fanpage’a poza pomocą opcji „Utwórz ofertę” lub poza pomocą narzędzia Facebook Ads, jeśli oferta ma być od razu promowana poza pomocą reklamy. Opcja tworzenia ofert jest dostępna dopiero w momencie, gdy zgromadzimy przynajmniej 50 fanów. Im więcej informacji uzupełnimy w formularzu, tym lepiej. Oprócz tytułu i opisu, trzeba dodać zdjęcie (rekomendowane wymiary to 1200 x 628 px), określić datę rozpoczęcia i zakończenia oferty, a także ewentualny limit ofert, które użytkownicy mogą pobrać.
  • Po rozwinięciu formularza „Więcej opcji” zobaczymy dodatkowe opcje, takie jak:
    – możliwość dodania linku do strony www lub sklepu internetowego (nie jest on wymagany, ale warto go dodać),
    – wprowadzenia kodu promocyjnego do wykorzystania w sklepie online,
    – opcja określenia zasad promocji (warto to zrobić przynajmniej w kilku zdaniach, aby klienci wiedzieli na jakich zasadach korzystają z oferty).
  • Po stworzeniu oferty pojawi się ona automatycznie na naszym profilu na Facebooku i tu UWAGA: oferty nie można usunąć całkowicie z fanpage’a ani jej edytować, dlatego zanim ją opublikujemy warto dobrze przemyśleć treść (w tym miejscu pozdrawiamy Marcina Jędrzejczyka z Pro Marketing, który zauważył naszą, przez przypadek opublikowaną ofertę testową ;)). Ofertę możemy zakończyć i ukryć z naszej Tablicy, jednak cały czas może być ona dostępna w Aktualnościach osób, które nas obserwują. A będzie wyglądała mniej więcej tak:
  • Tak stworzoną ofertę możemy oczywiście wypromować poza pomocą Facebook Ads, ustawiając odpowiednie kryteria grupy docelowej (mogą to być nasi fani, ale nie muszą), budżet i czas.
  • W momencie, gdy użytkownik kliknie opcję „Skorzystaj z oferty”, zostanie mu ona przekazana również na adres mailowy przypisany do konta na Facebooku. Otrzyma w niej wszystkie informacje, które wprowadziliśmy w formularzu Oferty i będzie mógł ją wykorzystać na stronie www, w sklepie stacjonarnym lub internetowym (w zależności od warunków, jakie podaliśmy). Będzie wyglądała mniej więcej tak:

Informacje na temat zasięgu naszej oferty, liczby osób, które w nią kliknęły oraz liczby osób, które z niej skorzystały znajdziemy w statystykach fanpage’a.

Opinie na Facebooku (Reviews)

Chcesz pokazać, że Twój klub to wartościowe miejsce, które cieszy się dobrą opinią wśród klientów? Zachęć swoich najbardziej aktywnych klubowiczów do pozostawienia opinii wraz z oceną w formie gwiazdek na fanpage’u klubu poza pomocą opcji Reviews/Opinie. Takie opinie są dobrze widoczne na fanpage’u i z pewnością pozytywnie wpływają na wizerunek klubu.

Co warto wiedzieć o opiniach?

  • Opcja dodawania ocen i opinii poza pomocą opcji Reviews jest dostępna wyłącznie w przypadku dodania adresu klubu w informacjach ogólnych na fanpage’u. Zanim poprosimy naszych klientów o ocenę, upewnijmy się, że taki adres został wprowadzony, a opcja Reviews się pojawiła (powinna się uruchomić w ciągu ok. 24 godzin od wprowadzenia adresu).
  • Użytkownicy mogą dodawać same oceny poza pomocą gwiazdek, mogą też dodatkowo wpisać komentarz. Zdecydowanie warto reagować na każdą opinię. Jeśli jest ona pozytywna, czasem wystarczy po prostu ją polubić. Jeśli jest negatywna, zdecydowanie powinniśmy się odnieść do każdej z nich w formie komentarza – nie ma chyba nic gorszego niż negatywne opinie pozostawione bez naszej reakcji.
  • Osoby dodające opinie mogą wybrać, czy ich ocena będzie dostępna publicznie, tylko dla znajomych, a może jeszcze innej grupy. Tylko oceny wystawione publicznie pojawią się na naszym fanpage’u.
  • Ocena dodana przez użytkownika nie może być przez nas ani edytowana ani usunięta. Jeśli uważamy, że jest ona dla nas krzywdząca, niezgodna z prawdą, możemy ten fakt zgłosić do Facebooka poza pomocą opcji „I don’t like this review” (możemy ją wybrać klikając na strzałkę w prawym górnym rogu opinii, którą chcemy zgłosić).

Statystyki na Facebooku (Insights)

Czym byłyby działania marketingowe bez analizy statystyk? Błądzeniem we mgle. Jeśli chcemy skutecznie promować nasz klub fitness na Facebooku, z pewnością warto poświęcić czas na analizę przynajmniej podstawowych statystyk. To pomoże nam np. lepiej dobierać pory, w których publikujemy posty, sprawdzać, jakie treści wywołały największe zaangażowanie, a jakie spowodowały np. ukrycie postu czy nawet „odlajkowanie” profilu. Nie bójmy się więc wykresów!

Statystyki na Facebooku zostały podzielone na kilka sekcji. Znajdziemy w nich m.in. informacje dotyczące:

  • polubień – w tym miejscu możemy zobaczyć m.in. przyrost liczby fanów (dziennie, tygodniowo lub w wybranym zakresie dat), dane dotyczące pochodzenia polubień (np. z reklamy, podpowiedzi stron czy bezpośrednio po wejściu na fanpage), liczba polubień netto (czyli dzienny przyrost liczby fanów, po uwzględnieniu polubień płatnych, darmowych i „odlajkowań”).
  • zasięgu – gdzie znajdziemy dane dotyczące zasięgu postów i całego fanpage’a oraz informacje o ukryciach postów przez użytkowników, oznaczeniach ich jako spam i „odlajkowaniach” profilu. To dla nas bardzo cenne informacje pod kątem dobierania odpowiednich treści, intersujących naszych fanów.
  • fanów – w tym miejscu dostępne są dane demograficzne na temat naszych fanów (wiek, płeć, miejsce zamieszkania) z uwzględnieniem dotarcia do konkretnych grup i ich zaangażowania. Tu możemy lepiej poznać naszego odbiorcę i wybrać dla niego odpowiednie komunikaty.
  • posty – jedne z ciekawszych danych w statystykach Facebooka. Znajdziemy tutaj informacje nie tylko o zasięgu naszych postów (liczby osób, do których one dotarły), ale również wskazówki, w których dniach tygodnia i godzinach ten zasięg jest największy. Możemy sprawdzić również, jakie typy postów (zdjęcie, tekst, link, film) są najbardziej popularne wśród fanów, a także które treści spotkały się z największym zainteresowaniem.

Facebook w ostatnim czasie bardzo mocno postawił na stworzenie i rozbudowanie dodatkowych narzędzi dla biznesów lokalnych. Jednym z takich narzędzi są statystyki lokalne (sekcja „Local” w statystykach), które w przypadku klubów fitness mogą okazać się bardzo pomocne. Znajdziemy w nich m.in. dane na temat osób znajdujących się w pobliżu naszej siedziby, które są kompletowane na podstawie włączonej opcji lokalizacji w telefonie. Możemy wyświetlić dane w skali tygodnia, miesiąca i kwartału, sprawdzić dzień i godziny szczytu (jeśli chodzi o obecność oraz wybrać odległość, w jakiej dane osoby miałyby się znajdować – dostępne opcje: w promieniu 50 i 150 m). Warto pamiętać, że dane te są orientacyjne i mają nam dać jedynie ogólny obraz – Facebook nie udostępnia nam dokładnych liczb (w przypadku poniżej 100 użytkowników nie wyświetla ich w ogóle), a dane użytkowników są anonimowe. W statystykach lokalnych znajdziemy też informacje m.in. na temat liczby zameldowań w naszym obiekcie w skali miesiąca oraz liczby osób znajdujących się w wybranej odległości, które zobaczyły nasze reklamy. Interesujące mogą być również dane demograficzne, takie jak płeć, wiek i miejsce zamieszkania (w podziale na dwie kategorie: local, do 200 km od naszego biznesu i travelling, czyli ponad 200 km).

Prezentacje na Facebooku (Canvas)

Chcesz w atrakcyjny sposób pokazać ofertę klubu swoim potencjalnym klientom? Szukasz oryginalnego pomysłu na wyróżnienie się i opowiedzenie swojej historii? Z pomocą przychodzi zupełnie nowa funkcja Facebooka. Canvas to nic innego jak multimedialne prezentacje, tworzone samodzielnie poza pomocą specjalnego edytora. Takie prezentacje mogą być dobrą okazją do zaprezentowania historii klubu, oferty, promocji, relacji z wydarzeń – w zasadzie do wszystkiego, gdzie możemy naszym klientom przekazać jakąś historię. Canvas to również doskonały cel dla naszych działań reklamowych. Często użytkownicy mają opory przed przechodzeniem do zewnętrznej witryny, a ona sama może nie być odpowiednio przystosowana. Zamiast więc tworzyć dedykowane landing pages, możemy skorzystać z Canvas.

Co warto wiedzieć o Canvas?

  • Canvas możemy odnaleźć na naszym fanpage’u w sekcji „Publishing tools”. Opcja tworzenia Canvas nie jest jeszcze dostępna dla wszystkich, jednak już wkrótce powinno się to zmienić.
  • W edytorze możemy wybrać ogólną kolorystykę szablonu, wgrać zdjęcia, filmy, teksty i przyciski. Każdy element może być podlinkowany do zewnętrznej treści, np. strony www czy sklepu online. Możemy również umożliwić użytkownikom wyświetlanie zdjęć w większym formacie i pod różnym kątem.
  • Komponenty takie jak nagłówek, zdjęcie, film, przycisk możemy dowolnie dodawać i usuwać w zależności od naszych potrzeb. Warto zwrócić uwagę na rekomendowane rozmiary zdjęć (w przypadku logo 120 x 44 px, dla innych zdjęć 640 x 640 px w standardzie minimum 72 dpi), czy filmów (poniżej 2 minut).
  • Canvas są przeznaczone wyłącznie dla urządzeń mobilnych – warto o tym pamiętać przy komunikacji do klientów oraz kierowaniu reklam bezpośrednio do Canvas (poprzez odpowiednie targetowanie do osób korzystając z urządzeń mobilnych).
  • Przed zapisaniem i opublikowaniem warto zapisać projekt w formie szkicu i obejrzeć go przed publikacją.

Facebook posiada wiele ciekawych funkcji, które możemy wykorzystać w promocji klubu fitness. Decyzja o wykorzystaniu konkretnych opcji zależy oczywiście od naszych bieżących potrzeb. Przed użyciem każdej z nich, powinniśmy zastanowić się do jakiej grupy chcemy trafić, co chcemy przekazać i jakie cele osiągnąć. W artykule celowo pominęliśmy temat reklam na Facebooku, któremu poświęcimy osobny materiał w najbliższym czasie.

O jakich zagadnieniach związanych z marketingiem na Facebooku chciałbyś przeczytać na naszym blogu? A może jest coś, co pominęliśmy, a chciałbyś dowiedzieć się o tym więcej? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach.