Klub fitness na Instagramie. Czy warto stworzyć swój profil?

2015-10-21

Klub fitness na Instagramie? Całkiem niedawno wydawało się to bezcelowe, jednak Instagram cały czas rośnie w siłę, a niektóre marki mają nawet po kilka milionów obserwujących. Dlaczego więc nie spróbować wykorzystać tej szansy do wyprzedzenia konkurencji, promując swój klub fitness w tym serwisie?

Wyobraź sobie, że jesteś założycielem jednego z pierwszych klubów fitness w kraju. Możesz liczyć na to, że ludzie, często wiedzeni ciekawością, będą odwiedzać Twoją siłownię. Jeśli im się spodoba, na pewno podzielą się wrażeniami z przyjaciółmi. Jeśli nie, pewnie już nie wrócą. Dlatego właśnie musisz od samego początku przyciągać, angażować i tworzyć głębokie relacje z nowymi klubowiczami. Dzięki temu nie będziesz musiał się oglądać na konkurencję – gdy pojawi się na Instagramie, Ty będziesz już kilka dużych kroków przed innymi.

W Twojej okolicy jest jednak prawdopodobnie przynajmniej kilka klubów fitness, musisz zatem szukać szans na przyciągnięcie klientów na wszelkie możliwe sposoby. Jeśli wyjdziesz poza ustalone ramy, poświęcisz czas i spróbujesz wykorzystać możliwości, które daje Instagram, uzyskasz niepowtarzalną szansę na zbudowanie lojalności i zaangażowania klientów. Brzmi zachęcająco? Zacznijmy od początku.

Co to jest Instagram?

Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, używana przede wszystkim poza pośrednictwem aplikacji na urządzenia mobilne. Służy do dzielenia się z innymi zdjęciami oraz krótkimi filmikami (maksymalnie 15 sekund) i umożliwia „nakładanie” na nie różnorodnych filtrów. Fotografie mogą zostać opatrzone tzw. hasztagami, czyli słowami kluczowymi, które naszym zdaniem najlepiej opisują dane zdjęcie. Pomaga to dotrzeć do osób, które są realnie zainteresowane daną tematyką.

Po co tworzyć profil na Instagramie?

Obecnie, polskie kluby fitness, które działają na Instagramie, można policzyć na palcach jednej ręki. Ponad 400 milionów użytkowników na całym świecie i stale rosnąca, wynosząca w tej chwili już ponad 3 miliony osób, grupa polskich użytkowników świadczą o tym, że Instagram to miejsce, w którym warto się pokazać. Instagram to nadal nieodkryta przestrzeń, która pozwala w niesamowity sposób kreować markę i przyciągać konsumentów. Owszem, początkowo dzieje się to w wirtualnej rzeczywistości, ale jest to doskonała pozycja wyjściowa do tego, aby pozyskać nowego, w pełni realnego klienta.

Czy klub fitness nadaje się na Instagram?

To pytanie często odzwierciedla obawy przed rozpoczęciem działalności na Instagramie. Może Ci się wydawać, że profil klubu fitness nie jest „sexy” i niewiele osób się nim zainteresuje, jednak nie jest to prawdą. Wystarczy, że wykażesz się kreatywnością i konsekwencją, a z czasem na pewno zyskasz uznanie użytkowników Instagrama i pozyskasz setki, a nawet tysiące obserwujących profil.

Doskonałym przykładem firmy, która pozornie nie nadaje się do komunikacji w internecie jest Maersk, czyli… operator kontenerowy. Spójny, zmyślnie prowadzony profil ma już ponad 38 tysięcy obserwujących, a pojedyncze zdjęcia często osiągają nawet ponad tysiąc polubień.

Przejdźmy jednak do konkretnych przykładów wśród klubów fitness. Jatomi Fitness to póki co jedyna polska sieć, która przekroczyła 1000 obserwujących, choć do tej granicy zbliża się również CityFit. Zagraniczne przykłady pokazują jednak, że 10, 20 a nawet 65 tysięcy obserwujących to liczby jak najbardziej możliwe do osiągnięcia. Amerykańskie kluby Anytime Fitness, Lifetime Fitness i Equinox czy CrossFit box CFinvoke prowadzą działania na Instagramie od wielu miesięcy, co z pewnością wymaga dużej determinacji i konsekwencji. Po mozolnych początkach, przynosi to jednak pożądane efekty: setki ludzi lubiących poszczególne zdjęcia i tysiące odbiorców treści dotyczących naszego klubu.

Co to oznacza dla naszego klubu fitness? Przede wszystkim, dzięki Instagramowi możemy budować lojalność i zaangażowanie wśród naszych klubowiczów. Wielu z nich prowadzi swoje prywatne konta na Instagramie, często posiadając setki lub tysiące obserwujących. Darmowy miesięczny karnet czy zestaw klubowych gadżetów dla użytkownika, który wstawi najwięcej zdjęć zrobionych w Twoim klubie i oznaczy Twój profil w poście, to jeden z pomysłów na konkurs na Instagramie. Dzięki temu niskim kosztem angażujemy dotychczasowych klientów, jednocześnie zwiększając świadomość marki, którą jest nasz klub, wśród innych użytkowników tej platformy.

Czym się różni Instagram od Facebooka?

Z całą pewnością możemy stwierdzić, że Facebook to najpopularniejszy portal społecznościowy wśród klubów fitness. W pełni rekomendujemy działania na Facebooku, o czym będziemy jeszcze pisać na naszym blogu. Dlaczego zatem zachęcamy również do działań marketingowych na Instagramie? Przede wszystkim dlatego, że Instagram jest eksplorowaną, lecz wciąż nieodkrytą platformą, co daje możliwości szybkiego rozwoju swojej sieci „fanów”. Poza tym jest wiele osób, które posiadają konta na obu platformach, jednak z różnych powodów aktywniej korzystają z Instagrama. Dzięki obecności również w tej sieci, możemy zwiększyć szansę dotarcia do większej grupy odbiorców.

Co więcej, duże znaczenie w social mediach mają zasięgi organiczne, czyli liczba osób, które widzą dany post bez ponoszenia przez jego autora dodatkowych kosztów. Na Facebooku wynoszą one zwykle kilka lub kilkanaście procent, ze względu na tzw. edge rank – algorytm, który decyduje o tym, które aktualności wyświetlają się w news feedzie danego użytkownika. Instagram natomiast, działa zupełnie inaczej. Każdy użytkownik, po wejściu w aplikację, widzi najnowsze zdjęcia udostępnione przez obserwowane profile. Co to oznacza w praktyce? Zdjęcia, które dodajemy na nasz profil na Instagramie może zobaczyć nawet 100% osób, które obserwują nasz profil. Oczywiście może się zdarzyć, że nie wszyscy otworzą aplikację w idealnym dla nas momencie i nasza fotografia „spadnie” trochę niżej. Instagram charakteryzuje się jednak bardzo dużym zaangażowaniem użytkowników i wielu z nich przegląda wszystkie zdjęcia, dopóki nie natrafią na te widziane wcześniej. Dzięki temu, szanse na osiągnięcie wysokich zasięgów są bardzo duże, zwykle większe niż na Facebooku.

Instagram się rozwija

Tym, czego można być pewnym, jest dalszy rozwój platformy. Niedawno zostały wprowadzone posty sponsorowane na Instagramie, które z pewnością opłaca się przetestować. Ważne jest jednak, by poznać specyfikę działania platformy, żeby nie stworzyć kreacji, które zniechęcą użytkowników do naszego profilu. Przydatną funkcją, która może nawet zostać użyta jako narzędzie sprzedażowe jest Instagram Direct, czyli czat. Za jego pośrednictwem możemy nawiązać bezpośredni kontakt z innymi użytkownikami i stworzyć z nimi doskonałą relację.

Mamy nadzieję, że udało nam się przekonać Cię, że warto stworzyć klubowy profil na Instagramie i nie pozwolić innym zdobyć przewagi na tym polu. Pamiętaj jednak, żeby działania na tej platformie skrupulatnie przemyśleć. Już wkrótce na naszym blogu pojawią się kolejne wpisy dotyczące Instagrama.

Masz jakieś pytania lub uwagi? Koniecznie odezwij się w komentarzach lub wypróbuj funkcję Direct pisząc do nas na naszym profilu na Instagramie: www.instagram.com/technogympolska

źródła:
Instagram Blog
Social Press
Pijaru Koksu Blog
Nowy Marketing