Oferta klubu fitness. 4 wskazówki, jak ją stworzyć

2015-10-28

Dobrze dopasowana oferta klubu fitness to kluczowy element jego działalności. Stworzenie oferty to zadanie, które spędza sen z powiek większości osób mających styczność z zarządzaniem siłownią. W poniższym wpisie doradzamy między innymi, jak dobrać grupę docelową, przeanalizować otoczenie klubu fitness i dotrzeć do swoich przyszłych klientów. Mamy nadzieję, że tekst pomoże Ci stworzyć ofertę, która zwiększy zainteresowanie Twoimi usługami, a w rezultacie zwiększy sprzedaż.

1. Grupa docelowa klubu fitness – poznaj swoich klientów

Klub fitness, tak samo jak każdy inny produkt czy usługa, posiada swoich, często bardzo charakterystycznych, odbiorców. Stworzenie klubu fitness dopasowanego do wszystkich grup potencjalnych odbiorców jest niemożliwe, zatem kluczowy etap tworzenia oferty, to zastanowienie się nad tym, do kogo rzeczywiście chcemy dotrzeć. Dzięki temu, będziesz w stanie stworzyć ofertę najlepszą dla Twoich klientów, a w rezultacie dla Twojego klubu. Ustalenie grupy docelowej pozwala dopasować się do oczekiwań odbiorców, nawet tych bardzo specyficznych. Być może jeszcze kilka lat temu określenie „miłośnik sportu” czy „fitnesska” mówiło wystarczająco dużo o osobie, która przynależy do danej grupy. W tej chwili trzeba jednak brać pod uwagę bardzo wiele czynników, które wpływają na to, czy klienci będą korzystać z Twoich usług. Nie jest możliwe zadowolenie jednocześnie osób, które oczekują najwyższej jakości i tych, które szukają najniższej ceny. Jedna grupa odbiorców będzie chciała przychodzić do klubu przed pracą, inna po niej, ktoś inny będzie chciał ćwiczyć w nocy, a osoby z dużą ilością wolnego czasu będą trenować w środku dnia. W ustaleniu optymalnej grupy docelowej bardzo przydatne jest skrupulatne przeanalizowanie otoczenia Twojego klubu.

2. Otoczenie klubu fitness – przeanalizuj możliwości

Każdy klub fitness znajduje się w konkretnym środowisku, w którym wiele czynników oddziałuje na siebie nawzajem. Postanowiliśmy wyróżnić najważniejsze z nich.

KONKURENCJA

Największym błędem, jaki można popełnić podczas tworzenia oferty klubu fitness, jest bezmyślne kopiowanie innych – nawet tych, którzy odnieśli duży sukces. Jeśli zamierzasz to zrobić, prawdopodobnie uda Ci się przekonać kilka osób do tego, żeby wybrali Twój klub, jednak prawie na pewno skończy się to walką na noże z konkurencją, co ostatecznie nikomu nie przyniesie nic dobrego. Jeśli zamiast prowadzić niepotrzebne przepychanki chcesz stworzyć miejsce, które zrobi różnicę, nie oglądaj się na innych i postaraj się wpasować w rynek oferując coś, czego nie ma nikt inny. Zastanów się, czy w Twoim otoczeniu nie brakuje klubu z szeroką gamą treningów personalnych lub zajęć grupowych. Być może, żeby się wyróżnić, warto zainwestować w miejsce zabaw dla dzieci i opiekunkę, dzięki której rodzice będą mogli bez wyrzutów sumienia iść na trening. Abonament na posiłki po treningu w klubowym bistro? Czemu nie. Pamiętaj, że ważna jest również umiejętność rezygnowania z rzeczy niepotrzebnych. Jeśli dojdziesz do wniosku, że tworzenie sauny nie jest kluczowe dla sukcesu Twojego klubu, zrezygnuj z niej. Zamiast tego, zaoszczędzone pieniądze zainwestuj w rozwinięcie tego pomysłu, który daje Ci możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej.

LOKALIZACJA

Otwierasz klub fitness w dzielnicy biznesowej? W takim razie największego tłoku możesz spodziewać się we wczesnych godzinach porannych i późnym popołudniem. Co jednak zrobić, żeby klienci przychodzili również między 9 a 17? Zastanów się nad tym, co może stanowić dla nich realną korzyść – niektórzy z pewnością chętnie wykorzystają przerwę lunchową na krótki i intensywny trening, który pozwoli im na chwilę oderwać się od pracy. Przykładowe zajęcia, które na pewno sprawdzą się w takiej okolicy, to np. cross training czy stretching, które w intensywnym wydaniu mogą trwać raptem 20-30 minut. Dzięki temu do Twojego klubu będą mogli dotrzeć ci, którzy pragną oderwać się od pracy w ciągu dnia. Kolejnym pomysłem może być specjalna oferta dla biznesmenów, którym zależy na pracy i treningu w tym samym czasie. Dobrym rozwiązaniem może okazać się specjalna sala cardio z rowerami poziomymi, które pozwalają na swobodną rozmowę lub czytanie gazety.

Podobną analizę można przeprowadzić na każdym klubie, w zależności od tego w jakiej lokalizacji się znajduje. Przykładowo, jeśli w okolicy jest duży kampus uniwersytecki lub akademik, warto stworzyć ofertę specjalną dla studentów. Być może ich skłonność do wydawania pieniędzy nie jest zbyt duża, ale na pewno chętnie spróbują swoich sił w konkursach, dzięki którym uzyskają zniżkę, darmowy trening personalny lub miesięczny karnet. Studenci z pewnością będą też bardzo aktywni w mediach społecznościowych, np. na Instagramie. Zupełnie inaczej ma się sytuacja w przypadku nowych, rodzinnych osiedli. Tam z pewnością znajdzie się duża grupa matek z dziećmi, które będą w stanie zapłacić dużą cenę poza gwarancję jakości i bezpieczeństwa – czemu zatem nie spróbować stworzyć w takim miejscu klubu dla kobiet lub specjalnej strefy dla dzieci?

3. Strategia klubu fitness – długofalowy plan rozwoju

Początki prowadzenia biznesu bywają ciężkie. To zrozumiałe, że nie każdy ma odpowiednie środki do tego, żeby od razu zrealizować wszystkie swoje pomysły. Właśnie dlatego bardzo ważne jest, aby stworzyć długofalową strategię rozwoju. Wróćmy do przykładu klubu w okolicy uniwersytetu. Jeśli jako właściciel od początku będziesz się komunikować tylko i wyłącznie jako siłownia dla studentów, a już teraz wiesz, że poza 3 lata niedaleko powstanie osiedle, na którym prawdopodobnie zamieszka duża grupa kobiet z dziećmi, bardzo mało prawdopodobne, że wybiorą Twój klub. Jeszcze gorszym błędem będzie zamknięcie się na trendy w treningu. Kto by pomyślał jeszcze kilka lat temu, że Zumba czy CrossFit staną się tak popularne? W tej chwili w większości klubów są już takie zajęcia grupowe. Jeśli nie będziesz reagować w odpowiedni sposób i w odpowiedniej chwili na zmieniające się trendy i potrzeby klientów, duża część Twoich klubowiczów w końcu skorzysta z oferty konkurencji.

Długofalowa strategia bezpośrednio wiąże się również z półką cenową. Wyobraź sobie, że działasz w segmencie low-cost i planujesz rozszerzyć ofertę klubu. Czy ekskluzywne treningi indywidualne ze znanym trenerem personalnym, których cena poza godzinę będzie przewyżs
zać miesięczną cenę karnetu to dobry pomysł? Niekoniecznie. Pomyśl raczej o tym, żeby stworzyć małe, cztero- lub pięcioosobowe grupy, które nie są skłonne do wydania dużych pieniędzy na trening personalny, ale zależy im na indywidualnym podejściu trenera.

4. Metody komunikacji w klubie fitness – jak dotrzeć do klubowicza

Stworzenie oferty klubu fitness odpowiednio dopasowanej do grupy docelowej, to bardzo ważne zadanie, jednak jest to zaledwie połowa sukcesu. Jeśli nikt nie będziewiedział, jak ta oferta wygląda, na pewno z niej nie skorzysta. Ważne jest zatem, żeby odpowiednio komunikować, co mamy do zaoferowania naszym potencjalnym klientom.

Jak dotrzeć do klienta? Obecnie, lwią część komunikacji prowadzimy zapośrednictwem internetu. Niezależnie od tego, kogo chcemy do naszego klubu przyciągnąć, reklama w siecito dobry pomysł. Kluczowe w tym przypadku jest odpowiednie targetowanie, czyli dobranie grupy odbiorców naszych komunikatów reklamowych. Skupiając się na wymienionych wcześniej przykładach: studenci na pewno będą korzystać z sieci społecznościowych, zaczynając od Facebooka, przez Instagram, aż po Snapchat i kolejne platformy, które powstają lub będą powstawać. To bardzo duża szansa dla marketerów, żeby skutecznie i stosunkowo niskim kosztem zachęcić do zapoznania się z ofertą klubu. Aby trafić do grupy ludzi biznesu, dobrym rozwiązaniem będą kampanie na portalach o tematyce finansowej i ekonomicznej. Kobiety ciężarne lub matki małych dzieci na pewno często będą zaglądały na fora dyskusyjne o tematyce macierzyństwa. Dla każdej grupy odbiorców warto również przygotowywać mailingi lub tworzyć bloga.

Nie zapominajmy jednak o tym, że również działania poza internetem mogą przynieść duże korzyści. W przypadku klubu fitness dużo sensu mają przede wszystkim działania lokalne: reklama lub artykuł w gazecie lokalnej w niewielkim mieście czy event dedykowany mieszkańcom danej dzielnicy, to dobre pomysły, które z pewnością pomogą dotrzeć do osób zainteresowanych Twoimi usługami. Warto również stworzyć ulotki lub broszury informacyjne, jednak pamiętaj o tym, że ludzie niezbyt przychylnie podchodzą do ulotek w skrzynkach pocztowych czy też osób, które próbują „wcisnąć” im ulotkę w dłoń. Lepszym rozwiązaniem będzie prawdopodobnie nawiązanie współpracy np. z pobliskim sklepem ze zdrową żywnością, który mógłby dołączyć ulotkę do każdych zakupów w zamian poza podobną uprzejmość z naszej strony. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat przydatnych narzędzi marketingowych dla klubu fitness, zapoznaj się z naszymi tekstami na ten temat: