Etykieta w klubie fitness. Jak edukować klubowiczów?

2015-12-09

Większość z nas pamięta, jak zachować się przy stole, ale czy wiemy, czym jest etykieta w klubie fitness? Czy znamy zasady, które obowiązują na siłowni? Niestety różnie z tym bywa. Jako menedżer klubu powinieneś zadbać o to, aby Twoi klienci poznali zasady obowiązujące w klubie i stosowali się do nich. W tekście proponujemy kilka rozwiązań, które mogą pomóc w edukacji klubowiczów przy niewielkim nakładzie sił i środków.

1. Tablice lub plakaty informacyjne w klubie fitness

Jeden z lepszych sposobów edukacji klubowiczów. Estetyczne tablice lub plakaty powinny być umiejscowione w widocznych i, przede wszystkim, adekwatnych miejscach.Przykładowo, jeśli chcemy nauczyć klientów, aby odkładali obciążenia na swoje miejsce, powinniśmy umieścić tablice w pobliżu strefy wolnych ciężarów. Nie bez znaczenia jest język, jakim te materiały są przygotowane. Zdecydowanie lepiej zostanie odebrany komunikat napisany w lekkim, humorystycznym stylu niż ten, który sformułowano w trybie rozkazującym np. „Odłóż obciążenia na miejsce”. Przed sporządzeniem takiego komunikatu, warto zastanowić się, jak sami byśmy na niego zareagowali. Dobrym przykładem takiej edukacji klubowiczów jest plakat stworzony przez Fitness Club Imperium, który został umieszczony w strefie maszyn siłowych i wolnych ciężarów. Zdjęcie z plakatem, które zostało opublikowane na Facebooku, zostało bardzo dobrze odebrane nie tylko przez klubowiczów, ale również wielu internautów niezwiązanych z klubem.

2. Klarowny regulamin klubu fitness

Zapisując się do klubu fitness, każdy klubowicz powinien zapoznać się z obowiązującym regulaminem. Oprócz standardowych zapisów, takich jak zasady użytkowania sprzętu czy korzystania z poszczególnych usług, warto zawrzeć w nim również informacje dotyczące etykiety. W takim dokumencie mogą znaleźć się np. zasady dotyczące uczestnictwa w zajęciach fitness, informacje o konieczności korzystania z ręcznika na siłowni czy zmiany obuwia do treningu. Umieszczenie tych zasad w regulaminie pozwoli klubowiczom zapoznać się z nimi już na samym początku członkostwa. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że większość nowych klientów przeczyta regulamin „po łebkach” lub zaakceptuje go bez czytania. Ze względu na to, dokument ten powinien stanowić przede wszystkim wyznacznik dla pracowników każdego szczebla, którzy będą mogli się do niego odwoływać w celu zachowania porządku. W efekcie, również menedżerowi łatwiej będzie egzekwować założone zasady i uzyska większą kontrolę nad sytuacją w klubie.

3. Ulotka informacyjna dla klubowicza

Regulamin to formalna podstawa, możemy jednak pójść z edukacją zdecydowanie dalej i przekazać najważniejsze zasady obowiązujące w klubie w bardziej przystępnej formie. Dobrym sposobem jest specjalna ulotka, na której prostym językiem wyjaśnimy obowiązujące reguły. Możemy je przekazać jako wyliczankę np. „10 zasad, które uczynią Twój trening przyjemniejszym” lub „Dekalog klubowicza. Zadbaj o komfort swojego treningu”. Za poszczególnymi zasadami (nakazami i zakazami) powinny iść konkretne argumenty, dzięki którym zachęcimy klubowicza do ich przestrzegania. Jak to zrobić? Pokazać, że na realizacji „dekalogu” zyskuje nie tylko klub, ale przede wszystkim osoby trenujące.Przykładowo, konieczność zmiany obuwia możemy wytłumaczyć nie tylko kwestiami higieny i czystości w klubie, ale również wygodą podczas treningu. Zakaz spóźniania się na zajęcia fitness – nie tylko niezadowoleniem innych uczestników, ale również możliwością wykorzystania pełni relaksu czy solidnego wysiłku fizycznego. Przed przygotowaniem ulotek, warto kilka razy przeczytać przygotowany tekst, a nawet pokazać go kilku osobom do oceny. Pamiętajmy, że komunikat trafi do wielu osób, a my mamy tylko jedną szansę, aby został dobrze odebrany.

4. Edukacja poprzez personel w klubie fitness

Ludzie są najlepszym nośnikiem informacji. Dlaczego? Słowo pisane czy grafikę możemy różnie zinterpretować, rozmowa daje nam możliwość dyskusji i rozwiania wątpliwości. Poza tym, jak już pisaliśmy w jednym z poprzednich tekstów „Otwarcie klubu fitness. 9 rzeczy, które musisz przemyśleć ”, ludzie kupują od ludzi, a informacje przekazane bezpośrednio przez ulubionego instruktora czy sympatyczną Panią z recepcji, na pewno zostaną przez klientów lepiej odebrane. W tym procesie mogą uczestniczyć zarówno pracownicy recepcji i obsługi klienta, jak i trenerzy personalni, instruktorzy na siłowni i prowadzący zajęcia fitness. Dobry przykład w tej sferze powinien dawać również sam menedżer klubu. Jak w praktyce zabrać się poza edukację klubowiczów z udziałem personelu? Pracownicy mogą aktywnie uczestniczyć w tym procesie, jednak muszą poczuć, jak ważne jest to dla klubu oraz potraktować to jako swoje codzienne zadanie. Warto pokazać im, że przestrzeganie porządku przez klubowiczów pozytywnie wpłynie też na ich pracę, a sama edukacja nie musi oznaczać długich rozmów czy innych skomplikowanych czynności. Wystarczy, że np. pracownik recepcji zaproponuje klientowi wypożyczenie ręcznika, a trener podczas treningu wprowadzającego wspomni o zasadach funkcjonujących w klubie. Konsekwencja wśród wszystkich pracowników i brak przyzwolenia na zachowania odstające od przyjętych norm, przyniosą w przyszłości bardzo dobre efekty dla klubu fitness.

5. Akcje edukacyjne w internecie

Edukację klubowiczów warto przenieść również do sfery wirtualnej, gdzie nasi klienci spędzają sporo czasu i obserwują nasze aktywności. Idealnym kanałem są media społecznościowe, np. Facebook i Instagram, gdzie możemy w prosty i przystępny sposób dotrzeć z przekazem do naszych klubowiczów. Stworzenie kampanii edukacyjnej, w której zaprezentujemy zasady obowiązujące w klubie, zaangażowanie naszych klientów w dyskusję, a nawet tworzenie „dekalogu” wspólnie z nami, przyniesie bardzo dobry efekt wizerunkowy dla naszego obiektu. Na Facebooku możemy stworzyć np. serię grafik, wśród których każda będzie dotyczyła jednej zasady, a następnie publikować jedną tygodniowo i finalnie stworzyć album, w którym znajdą się wszystkie. Przykładem takiej kampanii jest „10 zasad na siłowni”, którą stworzyliśmy na Facebooku Technogym Polska. Co prawda, klubem fitness nie jesteśmy, jednak czujemy się w obowiązku, aby edukować rynek, w którym funkcjonujemy. Przykłady tego typu kampanii znajdziemy też w klubach fitness np. CityFit czy Fitness Platinium.

Możemy też pójść krok dalej i przygotować specjalną infografikę, którą zamieścimy na stronie www i będziemy prezentować w częściach w mediach społecznościowych. Taka infografika została przygotowana np. przez Back on Track Fitness Studio – polecamy obejrzeć ten materiał TUTAJ. Na Facebooku możemy również przygotować dedykowaną aplikację, poza pomocą której nasi fani będą mogli zgłaszać sugestie dotyczące zasad, a poza najlepsze pomysły dostawać nagrody. Jeśli chcielibyśmy tego typu sugestie zbierać np. w specjalnej skrzynce w klubie, to nie ma lepszego miejsca niż media społecznościowe, aby o tym klubowiczom powiedzieć.

Powyższe zasady to propozycje działań, które mogą pomóc w edukacji klientów w zakresie etykiety obowiązującej w klubie. Ważna jest w tym aspekcie regularność działań i dotarcie do możliwie dużej liczby klubowiczów. Oczywiście nie bez znaczenia jest również sama ergonomia naszego obiektu, czyli odpowiednie ustawienie sprzętu, ręczników, stojaków na obciążenia, uchwytu z płynem dezynfekującym. Właściwe rozmieszczenie tych przedmiotów na pewno spowoduje, że klubowicze będą chętniej przestrzegać zasad obowiązujących w klubie.

ZNASZ INNE SPOSOBY NA EDUKACJĘ KLUBOWICZÓW? CHCESZ PODZIELIĆ SIĘ SWOIMI DOŚWIADCZENIAMI JAKO TRENER LUB MENEDŻER? ZACHĘCAMY DO DYSKUSJI W KOMENTARZACH.