Pokolenie 50+. Kłopotliwy klient dla klubu fitness?

2016-07-13

Pokolenie 50+ może okazać się dla Twojego klubu fitness wyjątkowo wartościowym klientem. Grupa ta jest coraz bardziej liczna, ale kluby nie do końca mają pomysł, jak się nią odpowiednio zająć. Czy warto tworzyć dedykowaną ofertę dla pokolenia 50+? Co w takiej ofercie powinno się znaleźć? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym tekście.

Kim jest pokolenie 50+?

Pokolenie 50+ to grupa osób, które ukończyły 50 rok życia, ale nie przeszły jeszcze na emeryturę (przedział wiekowy to mniej więcej 50-65 lat). W grupie tej przeważają osoby z wykształceniem zawodowym (ok. 40%) i średnim (ok. 35%), a jedynie ok. 10% ukończyło studia wyższe. Ich sytuacja na rynku pracy nie jest prosta. Mimo zapewnień pracodawców, są traktowani gorzej niż osoby młode i często dyskryminuje się ich ze względu na stan zdrowia, niższą efektywność pracy czy brak pewnych umiejętności, jak np. obsługa komputera czy znajomość języków obcych. Pracodawcy zwracają też uwagę na niechęć do zmian, tradycyjny sposób myślenia czy brak chęci nauki i poszerzania swoich kwalifikacji. Takie podejście pracodawców odzwierciedla się chociażby w liczbie przyznawanych awansów i podwyżek – osoby młodsze są dużo częściej nagradzane niż przedstawiciele pokolenia 50+.

To oczywiście w większości niesłuszne stereotypy, pogłębiane przez samych pracodawców, którzy nie mają pomysłu na rozwój osób w średnim wieku i starszych w swojej organizacji. Pokolenie 50+ coraz szybciej nadrabia „zaległości”, które dzielą ich od przedstawicieli młodszych generacji: uczestniczą w kursach doszkalających, dużo czytają, są głodni wiedzy i nowych doświadczeń. Coraz bardziej przekonują się też do technologii i starają się być na czasie z wszelkimi nowinkami. Trzeba pamiętać, że przedstawiciele pokolenia 50+ są bardzo lojalni w stosunku do swojego pracodawcy i w przeciwieństwie do generacji Z, nie zmieniają pracy średnio co 2-3 lata. Zazwyczaj wiążą się z jedną z firmą na długi czas i są bardzo oddanymi pracownikami. Ich lojalność przekłada się również na inne aspekty życia – często przywiązują się do jednej marki czy produktu i korzystają z niego przez dłuższy czas. Są osobami stabilnymi emocjonalnie, dojrzałymi, znającymi swoją wartość i co niezwykle ważne: bardzo świadomymi swoich potrzeb.

Pokolenie 50+ w klubie fitness

Zgodnie z raportem przygotowanym przez IHRSA (International Fitness Industry Trend Report 2015), programy treningowe dedykowane osobom starszym znajdują się w pierwszej 10 najważniejszych trendów obowiązujących w branży fitness. W badaniu prowadzonym przez IHRSA wzięło udział blisko 1300 menedżerów z ponad 11 000 obiektów. Okazało się, że 57% klubów posiada stworzone programy treningowe dedykowane seniorom. Trudno jednak dokładnie stwierdzić, jakie aktywności zostały zdefiniowane jako „programy treningowe dla seniorów” – równie dobrze mogło chodzić o jednorazowe zajęcia fitness dedykowane tej grupie, a to przecież trudno definiować jako kompleksowe podejście do tematu. Brak też jednoznacznej definicji kogo w tym kontekście uważamy za seniora – czy jest to już osoba powyżej 50 roku życia czy raczej w wieku emerytalnym? Co ciekawe, w niewielkim stopniu wykorzystywane są programy Medical Fitness (posiada je tylko 28% obiektów), nastawione na skorygowanie określonych dysfunkcji ruchowych, które również mogą być obiektem zainteresowania osób w średnim wieku i starszych. Kompletną niszę wśród klubów fitness biorących udział w badaniu stanowią dedykowane strefy do takiego treningu – posiada je tylko 10% obiektów.

Na ten moment nie posiadamy szczegółowych danych dotyczących świadomości i dostępności tych rozwiązań w Polsce. Patrząc jednak przynajmniej pobieżnie na ofertę klubów fitness, wnioskujemy, że dzieje się niewiele. Szczytem kreatywności są zniżki na karnety w określonych godzinach czy jedna godzina zajęć fitness w tygodniu dedykowana osobom w średnim wieku i starszym. Dlaczego tak to wygląda? Prawdopodobnie z obawy o nieumiejętność dopasowania oferty do potrzeb tej grupy czy nieopłacalność związanej z tym inwestycji. Warto jednak pamiętać, że pokolenie 50+ prędzej czy później w naszym klubie się pojawi. Nasze społeczeństwo się starzeje, a ludzie w średnim wieku i starsi mają coraz większą świadomość, że powinni być aktywni fizycznie i zdrowo się odżywiać. Nie sądzisz, że warto być przygotowanym na przyjęcie tej grupy w swoje progi?

Czego oczekuje pokolenie 50+?

W przeciwieństwie do pokolenia Z, osoby w średnim wieku i starsze nie będą poszukiwały w klubie fitness rozrywki czy zaawansowanych technologii. Nie będą zwracać uwagi na to, czy dane miejsce jest „trendy”, czy chodzą tam znane osoby, czy sprzęt posiada ekrany multimedialne. Zdecydowanie ważniejsze będzie dla nich to, czy dane miejsce jest dla nich przyjazne. Co to oznacza? Przede wszystkim łatwość obsługi sprzętu i pomoc niesioną w każdej sytuacji. Chcąc sprostać oczekiwaniom pokolenia 50+, musimy pokazać, że znamy ich potrzeby i potrafimy dostosować naszą ofertę oraz sposób obsługi do ich indywidualnych potrzeb. Osoba starsza raczej nie będzie potrzebowała motywacji w postaci okrzyków trenera czy pośpieszania w wykonywaniu kolejnych powtórzeń. Prędzej przekona się do osoby, który porozmawia z nią o jej potrzebach i przekaże jak najwięcej informacji o planowanych ćwiczeniach i zabiegach. Pokaże, że podchodzi do jej celów i problemów indywidualnie.

Powiesz, że to oczywiste, jednak niestety niewielu trenerów potrafi zmienić swoje podejście, szczególnie gdy w większości pracuje z osobami młodymi. Trzeba pamiętać, że nieodpowiednie zachowanie szybko zniechęci przedstawiciela pokolenia 50+ i trudniej będzie go później przekonać do powrotu do treningów. Nie bez znaczenia jest również sam język, którym posługujemy się z takim klientem – przywitanie zwykłym „cześć” na recepcji z pewnością będzie niestosowne, zapomnijmy też o „spompowaniu bicka” czy „zajawce na trening”. Osoba w średnim wieku i starsza musi czuć, że podchodzimy do niej z szacunkiem i mamy odpowiednie kompetencje, aby się nią odpowiednio zająć. Jeśli wiemy, że do naszego klubu uczęszcza większa grupa reprezentująca pokolenie 50+ (lub jest potencjał, aby się w nim pojawiła), warto wdrożyć przynajmniej kilka działań, które będą odpowiedzią na potrzeby tej generacji i skłonią ich do częstszego odwiedzania naszego obiektu.

Jak przekonać pokolenie 50+? 5 pomysłów

  • Stworzenie dedykowanych programów treningowych, dopasowanych do możliwości osób w średnim wieku i starszych, trwających określony czas i pozwalających realizować typowe dla tej grupy cele. Tego typu programy powinny być opracowane nie tylko we współpracy z trenerami personalnymi, ale również fizjoterapeutami i dietetykami.
  • Wyposażenie klubu w specjalistyczny sprzęt, dedykowany do treningu medycznego lub rehabilitacyjnego. Sprzęt ten jest nie tylko wyjątkowo prosty w obsłudze, ale posiada też różne udogodnienia, takie jak np. specjalne uchwyty czy dodatkowy stopień do wejścia na urządzenie. Za pomocą niektórych maszyn można też w zaawansowany sposób monitorować parametry treningu osoby ćwiczącej, co w przypadku osób starszych będzie szczególnie istotne.
  • Zatrudnienie kadry, która posiada doświadczenie w pracy z pokoleniem 50+ i doskonale zna ich potrzeby. Osoby w średnim wieku i starsze z pewnością chętniej zapiszą się na trening pod okiem trenera o odpowiednich kwalifikacjach, który będzie miał konkretny pomysł na ich aktywność fizyczną.
  • Rozszerzenie oferty o usługi popularne wśród osób w średnim wieku i starszych, takie jak zabiegi rehabilitacyjne, osteopatia, dietetyka czy masaże. Im więcej takich usług będziemy posiadać w klubie, tym większa szansa, że pokolenie 50+ znajdzie wśród nich coś dla siebie i będzie czuło, że oferta jest skrojona na miarę ich potrzeb.
  • Wprowadzenie specjalnych zajęć fitness tylko dla osób 50+ i starszych. Osoby reprezentujące to pokolenie z pewnością poczują się dowartościowane, jeśli będą mogły ćwiczyć wspólnie z ludźmi ze swojej grupy wiekowej, bez kompleksów i na odpowiednim poziomie zaawansowania. Będą mogły również nawiązać znajomości z osobami o podobnych zainteresowaniach, co pozytywnie wpłynie na ich motywację. Takie zajęcia funkcjonują już w sporej liczbie klubów fitness w Polsce – dobrym przykładem jest np. obiekt Stacja Nowa Gdynia, która posiada nawet specjalny grafik zajęć dedykowany seniorom.
  • Uruchomienie zajęć outdoorowych, które zostaną przez pokolenie 50+ prawdopodobnie pokochane. Trend zajęć outdoorowych zaczyna się coraz bardziej rozwijać w Polsce, szczególnie w okresie wakacyjnym. W większości są to zajęcia o umiarkowanym stopniu intensywności, nastawione na dobrą zabawę i relaks. Nie muszą to być więc zajęcia tylko dla osób starszych, ale zdecydowanie warto ich do tego zachęcić.

Czy Twoim zdaniem warto tworzyć dedykowaną ofertę w klubie fitness dla pokolenia 50+? Czy widzisz w swoim klubie taką możliwość? Czy Twoim zdaniem pokolenie 50+ to kłopotliwy klient? Koniecznie daj znać w komentarzu.