11 zadań trenera personalnego w klubie fitness

2015-09-15

Podstawowe zadania trenera personalnego w klubie fitness nie sprowadzają się już tylko do ustalania celów treningowych czy rozpisywania ćwiczeń. Dobry trener powinien łączyć w sobie kilka różnych zawodów: jest po trochu nauczycielem, dietetykiem, psychologiem i sprzedawcą. Czym zatem powinien się zająć trener personalny w Twoim klubie aby stanowić dla niego dużą wartość?

1. Planowanie treningu

Podstawowe zadanie, którym zajmuje się każdy trener personalny. Posiadanie umiejętności rozpisania treningu jest w tej pracy tak oczywiste, jak umiejętność skonfigurowania sieci Wi-Fi dla specjalisty od IT. Trener musi umieć stworzyć plan treningowy, który będzie spełniał oczekiwania klubowicza i zagwarantuje rozwój na miarę jego możliwości.

2. Rozpisanie diety

Nawet idealnie dopasowany plan treningowy nie będzie przynosił pożądanych efektów, jeśli nie zostanie uzupełniony o odpowiedni jadłospis. Trener, a w efekcie również jego podopieczny, musi wiedzieć, że zbilansowana dieta to nie tylko ryż i kurczak. Trenerzy personalni coraz częściej dokształcają się w dziedzinie dietetyki, przez co jej znajomość powoli staje się standardem.

3. Ustalanie celów treningowych

Ustalanie celów jest jednym z najważniejszych narzędzi motywacyjnych. Pozwala osiągać coraz lepsze rezultaty z biegiem czasu, a tym samym napędza rozwój. Trener musi umieć dopasować cele krótko- i długoterminowe do poziomu zaawansowania każdej osoby. Ważne jest, by klubowicz wiedział i pamiętał do jakiego celu dąży.

4. Prowadzenie treningów personalnych

Najważniejsze zadanie trenera personalnego. Klient musi mieć poczucie, że trener dba o poprawną technikę wykonywanych przez niego ćwiczeń i koryguje ją w razie pojawienia się błędów. To właśnie trener personalny powinien pomagać swoim podopiecznym przesuwać granice, motywując ich do „jeszcze jednego powtórzenia”. Aby wydobyć 100% możliwości z osoby trenowanej, również trener musi dać z siebie wszystko. Rozpraszanie swojej uwagi np. na pogawędki z innymi klubowiczami czy korzystanie z telefonu to zachowania, które zdecydowanie nie spodobają się podopiecznemu.

5. Motywowanie podopiecznego

Trener powinien stawiać przed swoim podopiecznym ambitne, lecz realne cele i motywować go do ich osiągania. Jego praca w tym zakresie nie kończy się jednak wraz z wyjściem z sali fitness. Trener powinien umieć motywować również do samodzielnych wizyt w klubie, przypominać o zaplanowanych treningach i monitorować postępy w realizacji celów. W tej kwestii pomocne mogą się okazać dedykowane aplikacje, które umożliwiają kontakt na linii trener-klient.

6. Dbanie o bezpieczeństwo

Trening personalny powinien być skuteczny – poprawa stanu zdrowia czy rozbudowanie muskulatury to częste powody wizyt w klubie fitness. Cała praca wykonana na sali fitness idzie jednak na marne, jeśli wykonywany trening nie jest bezpieczny. W najgorszym wypadku może się to skończyć poważnym urazem. Zadaniem trenera jest dokładne wyjaśnienie, jak korzystać z urządzeń i prezentowanie prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń.

7. Słuchanie i wyciąganie wniosków

Uważne słuchanie jest pierwszym krokiem do zidentyfikowania potrzeb. Osoby, które nie mają dużego doświadczenia, często błędnie opisują swoje cele i możliwości. Trener personalny jest osobą, która musi obserwować i słuchać podopiecznego – na tej podstawie może wyciągnąć wnioski i wprowadzić zmiany w życie. Dzięki temu, klient ma szansę odnieść duże korzyści.

8. Budowanie przyjaznej atmosfery

Zapoznanie się z każdą nową osobą w klubie, przybicie „piątki” poza każdym razem, kiedy przychodzi na trening, stała gotowość do pomocy i udzielenia rad. Te proste czynności w wykonaniu trenera sprawią, że klient zobaczy, że siłownia to przyjazne miejsce i będzie bardziej lojalny. Jest to szczególnie ważne dla osób, które dopiero zaczynają ćwiczyć w klubie i brakuje im pewności siebie.

9. Dawanie dobrego przykładu

Trener powinien być najlepszym przykładem na to, że aktywny styl życia przynosi pozytywne efekty. Dobra prezencja, zdrowe odżywianie, przekazywanie pozytywnej energii – to wszystko pomaga zbudować wiarygodność trenera, a tym samym zwiększyć zainteresowanie jego usługami. Reputacja trenera rośnie również wtedy, gdy wykazuje dużą chęć rozwoju i stale się rozwija, np. uczęszczając na kursy i szkolenia.

10. Pomoc w korzystaniu z technologii

Technologia na dobre wkradła się do branży fitness. Coraz więcej klubów korzysta z rozwiązań technologicznych, które mają stanowić ich przewagę konkurencyjną. Niemniej jednak, nawet najlepsze rozwiązania nie zyskają odpowiedniej popularności, jeśli klubowicze nie będą wiedzieli jak z nich korzystać. Trenerzy powinni dobrze poznać możliwości, które oferuje technologia dostępna w klubie, a następnie zachęcać klientów do korzystania z niej poprzez prezentowanie korzyści.

11. Sprzedaż dodatkowych usług

Każdy menedżer czy właściciel klubu fitness zdaje sobie sprawę, że jeśli prowadzenie go ma być opłacalne, konieczne jest generowanie sprzedaży. Dzięki bezpośrednim kontaktom z klientami, trener ma możliwość dokładnego poznania ich potrzeb i nawiązania relacji. W efekcie, trener personalny najlepiej ze wszystkich pracowników klubu może wyczuć bieżące potrzeby klienta, co umożliwia prowadzenie aktywnej, lecz nienachalnej sprzedaży.